Spinderihallerne

Junior Startup - løsninger til FN Verdensmål


Dato og tid

Mandag d. 20. januar 2020 kl. 13:00 til Mandag d. 31. august 2020 kl. 18:00

Tilmeldingsfrist

Mandag d. 13. januar 2020 kl. 23:00

Sted

Spinderihallerne, Spinderigade 11, 7100 Vejle Spinderihallerne
Spinderigade 11
7100 Vejle

Arrangør

Spinderihallerne
Tlf: +45 30 57 66 12
macha@vejle.dk

Er du én af de 1000 elever i Vejle Kommune, som har udviklet en god idé gennem den nationale Projekt Edison konkurrence? Og har du lyst til at arbejde videre med din opfindelse og idé? Så kan du ansøge om en plads på træningsforløbet kaldet; Junior Startups.

Hvad er Junior StartUp?
Gennem Junior Startup får du sparring og hjælp til at prøve at realisere din idé eller projekt. Du møder andre unge, der ligesom dig kan lide at finde løsninger til forskellige problemer eller kan lide at komme på sjove og anderledes ideer. Junior Startup er et forløb særligt for unge fra 6-8. klasse fra Vejle Kommune.

Alle der deltager på Junior Startup vil på forløbet arbejde sammen med deres projektgruppe.

Hvornår? Hver mandag fra kl. 13.00 – 16.30. Kick-Off start den 20. januar 2020.

Det betyder, at dine forældre og din skole skal give tilladelse til at du må deltage på Junior StartUp. Altså skal du og din gruppe ikke deltage i den almindelige skoleundervisning om mandagen fra kl. 12.00, men i stedet arbejde på at videreudvikle jeres idé i Spinderihallerne.

Ansøg om plads på Junior StartUp
Du og din gruppe skal lave en fælles ansøgning, hvor hver gruppemedlem skal oplyse kontaktinformationer på sig selv og sin forældre/værge, og beskrive jeres idé, interesser og hvorfor netop jeres gruppe ønsker en plads på forløbet.

Optagelse på Junior StartUp
Om du og din gruppe får tilbudt en plads på Junior StartUp afhænger af om:

  • Vurdering: Alle ansøgere vil blive vurderet ud fra en række kriterier, bl.a. jeres ansøgning, jeres idé og dets potentiale for videreudvikling, jeres motivation og lyst til at videreudvikle projektet - også i fritiden.
  • Samtale: Hvis jeres gruppe opfylder ovenstående kriterier vil I blive inviteret til en samtale. Ved samtalen taler vi lidt mere om jeres idé og jeres interesse for at deltage på Junior StartUp.
  • Tilladelse: Jeres forældre og skole skal give tilladelse til at I må deltage.

Vi glæder os til at modtage din ansøgning!

Deltagergebyr
Hver opmærksom på at der er et deltagergebyret på 650,00 kr., hvis du bliver optaget på Junior Startup. Gebyret dækker udgiften til:

  • let eftermiddagsmad som fx en bolle og frugt, vand, te
  • køb af egen t-shirt 
  • materialer til udvikling af fx visitkort, skilte, logo

Det er muligt at søge om støtte til deltagergebyret. Gebyret opkræves i februar 2020.

Junior Startup forløbet
Mindthefuture, Spinderihallerne og en række gæste-facilitatorer hjælper jer med:

  • at få lavet samarbejdsaftale i mellem hinanden i gruppen
  • at blive bevidst om ens egne og hinandens kompetencer/styrker
  • at lave strategier for hvordan I håndtere eventuelle udfordringer
  • at udarbejde en plan for det arbejde I skal lave frem til juni, som bl.a. vil være at:
    • visualisere rejsen fra idé til realiseret projekt
    • lave jeres eget logo, og finde ud af hvad der er specielt ved jeres projektidé
    • tegne og producere visitkort og navneskilte til jeres plads i Spinderihallerne 
    • udarbejde forretningsmodeller og et budget
    • sparre med de andre grupper og give konstruktiv feedback
    • opsøge og indhente faglig viden til at videreudvikle jeres projektidé
    • øve jeres pitch foran de andre grupper, og senere foran virksomheder og iværksættere, hvor målet er at blive bedre til at fortælle andre om jeres idé og forsøge at finde relevante samarbejdspartenere
    • udvikle prototyper 
    • skabe samarbejde med relevante partnere
    • prøve at skabe et mentorkorps af repræsentanter fra det private og offentlige erhvervsliv
    • udarbejde en hjemmeside
    • dokumentation for hele jeres forløb, hvordan I understøtte jeres fagfaglige viden og de strategier I har udviklet undervejs i forløbet
Efter hvert træningsdag i Spinderihallerne skal I udarbejde logbog.

Som deltager forpligter du dig til at:

  • Fortælle andre elever om dine erfaringer ved en række oplæg
  • Deltage i dokumentation, bl.a. i form af f.eks. interview og spørgeskema samt billede- og videodokumentation
  • Medvirke til erhvervsarrangementer/åbent hus i Spinderihallerne
PROGRAM

ASØGNINGSFRIST

13. januar 2020

udfyldes online per gruppe
AFKLARINGSSAMTALER m/ansøgere 6. januar, kl. 14.30-16.30 Spinderihallerne
AFKLARINGSSAMTALER m/skolerne uge 2 & 3  
FORÆLDRE INFOMØDE 14. januar kl. 17.00-18.00 Spinderihallerne
KICK-OFF Junior StartUp mandag 20. januar Spinderihallerne
Junior StartUp forløb I

27., januar og
3. februar

Spinderihallerne
Vinterferie
10.-15. februar  
Junior StartUp forløb I

17. og 24. februar
2., 9., 16., 23. og 30. marts

Spinderihallerne
Påskeferie

6.-13. april  
Junior StartUp forløb I

20. og 27. april
4., 11., 18. og 25. maj

Spinderihallerne
Pinse 1. juni  
Junior StartUp forløb I

8., 15. og 22. juni

Spinderihallerne
Sommerferie

 

 
Evaluering & afslutning

17., 24. og 31. august

Spinderihallerne
Forældremøde

31. august kl. 17.00 - 18.00

Spinderihallerne


FabLab Spinderihallerne
Du får mulighed for at lave t-shirt, visitkort, skilte, mv i Spinderihallernes FabLab, og bruge vinylskærer og laserskærer. Her dækker deltagergebyret på 650,00 kr. de udgifter der er forbundet med køb af egen t-shirt samt materialer til vinyl og laserskæreren.

Du bliver også introduceret til, hvordan I hver tirsdag ml. kl. 14-20, kan komme og benytte FabLab til at arbejde med jeres projekt på egen hånd. 

Til forældre
Som forældre bliver du inviteret til informationsmøde, hvor vi taler om, hvordan du kan støtte dit barn og dets interesse for at løse problemer og realisere projektidéer. Her vil vi tale om, alle de tanker I kan have i forhold til, at jeres børn deltager i et tilrettelagt forløb i professionelle rammer i et udviklings- og innovationsmiljø, hvor de vil møde iværksættere og forretningsfolk.

Hvad sker der efter Junior StartUp forløbet?
Efter forløb I, som varer fra den 20. januar -31. august 2020, vil alle grupperne evaluerer forløbet. Der vil baggrund af samtaler med skolerne og evalueringen blive hold informationsmøde forældrene og samtaler om, hvorvidt nogle grupper skal fortsætte på Junior StartUp forløb II.

Ved evalueringen laver vi sammen med dig og din gruppe om jeres oplevelser med forløbet, hvad I har lært undervejs og om I ønsker at fortsætte med jeres projekt. Vi snakker også om, hvorvidt du og din gruppe har lyst til at være med i et VIP netværk for entreprenante unge, der lige som dig, brænder for at være kreativ og finde på løsninger til problemer.


Spørgsmål?
I er velkommen til at kontakte Majbritt Chambers fra Spinderihallerne, macha@vejle.dk eller Anita Ousen fra mindthefuture, anita@mindthefuture.dk, hvis I har spørgsmål.


OBS:
Inden du søger om en plads på Junior StartUp forløbet og en plads i Spinderihallerne skal du være opmærksom på følgende betingelser:
  • Din ansøgning udfyldes gruppevis.
  • Alle gruppemedlemmer skal oplyse kontaktinformationer på sig selv og deres forældre.
  • Jeres ansøgning er ikke ensbetydende med, at I får en plads på Junior StartUp, da der forgår en udvælgelse.
  • Når og hvis du bliver optaget på 'Junior StartUp' forpligter du dig på at deltage i forløbet hver mandag, evaluering og ved en række større arrangementer, hvor dine forældre og skole vil skulle give tilladelse til din deltagelse.

Læs mere om baggrunden for Junior Startup her: https://www.spinderihallerne.dk/for-startups/saerligt-for-unge/junior-startup/



Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformationer til arrangør

Spinderihallerne
Tlf: +45 30 57 66 12
macha@vejle.dk

Kontaktinformationer til arrangør

Spinderihallerne
Tlf: +45 30 57 66 12
macha@vejle.dk